محمدرضا قاسمی، رئیس مرکز نوآوری حکمرانی هوشمند دانشگاه علم و صنعت ایران نیز با اشاره به اهمیت هوش مصنوعی در مدیریت آب گفت: از 2 دهه قبل در دانشگاه های کشور کمر همت بسته شده برای پرداخت به موضوع هوش مصنوعی و امروز در رتبه چهاردهم دنیا در این زمینه قرار داریم که رتبه خوبی در دنیا است.

اولین کنگره بین المللی حکمرانی هوشمند مصرف آب با حضور مسئولین حوزه آب کشور ؛تشکل ها و شرکت های دانش بنیان و با سخنرانی رئیس مرکز نوآوری حکمرانی هوشمند دانشگاه علم و صنعت ایران، در تاریخ ۲۸ خرداد در سالن همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد .

محمدرضا قاسمی رئیس مرکز نوآوری حکمرانی هوشمند دانشگاه علم و صنعت ایران افزود: ۲۶ آبان سال ۱۴۰۰، وقتی رهبر معظم انقلاب به مسئله هوش مصنوعی ذیل نظام مسئله محوری اشاره فرمودند، تعبیر دقیق ایشان این بود که در اداره آینده دنیا چون از ابزار هوش مصنوعی استفاده می شود، پرداختن به این موضوع برای ما دارای اولویت است و باید جزو ۱۰ کشور برتر دنیا در این زمینه باشیم که امروز نیستیم.

رئیس مرکز نوآوری حکمرانی هوشمند دانشگاه علم و صنعت ایران افزود: کشور برتر دنیا شدن در حوزه هوش مصنوعی از مسیر دانشگاه کار دشواری نیست، اما ۱۰ کشور برتر در مطالعات تحقیقات رتبه ای ندارند، اما در حوزه کاربردی سازی جزو کشور های پیشرفته هستند. ما در حوزه کاربردی سازی با اختلاف آمار و شاخص ها بین رتبه ۵۰ تا ۷۰ در دنیا هستیم، یعنی اصلا وضعیت خوبی در این حوزه نداریم، نمونه آن هم در صنعت آب کشور مشهود است.

قاسمی با اشاره به ظرفیت های استفاده صنعت آب کشور از هوش مصنوعی گفت: درحالی که از این ظرفیت بسیار کم بهره می بریم. واقعیت این است که چقدر حکمرانی ما در عرصه هوشمند سازی فرآیند ها و برنامه ریزی در نظام تصمیم گیری کشور عاقلانه و مبتنی بر داده و چقدر سلیقه ای و مبتنی بر ذائقه افراد بوده است؟ وی افزود: اگر قرار بوده مبتنی بر داده عمل کنیم و حکمرانی شواهد محور و داده محور را ترویج دهیم، مسئول آن کیست؟ غیر از مجلس شورای اسلامی و نهاد هایی که متولی تصمیم در عرصه حکمرانی کشور هستند؟ اما باید اول به یک عزم ملی برسیم که می خواهیم در عرصه حکمرانی آب کشور از ظرفیت فناوری استفاده کنیم. استفاده از فناوری در وزارت نیرو در بخش برق بسیاربیشتر از بخش آب است. قاسمی با بیان اینکه نظام قیمت گذاری در بخش کشاوری ، صنعت و بخش های دیگری که آب در آنها استفاده می شود، عادلانه و علمی نیست، گفت: با استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی می توان به قیمت گذاری عادلانه رسید. همچنین، انتقال آب بین حوضه ای برای تامین آب در بخش شرب، کشاورزی و صنعت کشور که جزو چالش های امروز ما است را می توان با هوش مصنوعی مدیریت کرد. وی با اشاره به تبخیر آب زیاد در فرآیند انتقال و توزیع در بخش کشاورزی، گفت: عدم رعایت حقابه های محیط زیستی و اثرات اجتماعی آن، برداشت های بی ضابطه از منابع تجدید پذیر و در نهایت آلودگی های آب های سطحی از چالش های اصلی بحث حکمرانی آب کشور است و در همه آنها می توان از راه حل های هوش مصنوعی استفاده کرد که در دنیا در حال بهره بردن از آن ها است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 1 =