رییس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت عنوان کرد :  در رویداد ملی هوش مصنوعی و سلامت با بررسی هیات داوران 13 محصول و ایده از 208 محصول و ایده برگزیده شد.

دکتر سید رضا مظهری گفت: حفظ سلامت به عنوان یک تکلیف برای نظام سلامت باعث می‌شود به سمت فناوری‌های روز حرکت کنیم، یکی از مقوله‌های حوزه فناوری الکترونیک سلامت موضوع هوش مصنوعی است که با اجرایی شدن این موضوع در سلامت، وظایف ما در این حوزه سبک می شود. بخش‌های دیگر مربوط به ارائه‌دهندگان خدمات و حوزه کلان سیاستگذاری و برنامه‌ریزی در بخش سلامت است.
وی افزود: این رویداد با کمک مرکز ملی فضای مجازی به عنوان آغاز کننده استفاده از هوش مصنوعی در حوزه سلامت در محورهای خودمراقبتی، تداخلات دارویی و بیماری‌های قلبی و عروقی برگزار شد.
مظهری در ادامه ضمن اشاره به این که به دنبال فراخوان 208 محصول و ایده ارائه گردیده، افزود: ۶۰ درصد مجموعه‌های مشارکت کننده مربوط به افراد حقیقی و ۴۰ درصد مربوط به شرکت‌های حقوقی بوده و داوران ۱۳ محصول و ایده برتر را براساس میزان نیاز و کارایی آن برگزیدند.
محمدامین آقامیری، رئیس شورای عالی فضای مجازی در رویداد ملی هوش مصنوعی ضمن ابراز امیدواری برای رقم خوردن آینده درخشان هوش مصنوعی در کشورگفت: مسئله هوش مصنوعی مسئله بسیار مهم از منظر تغییراتی است که ما در دهه آینده خواهیم دید.
رئیس شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اهمیت بحث هوش مصنوعی در جمع فناوران و چند بعدی بودن این فناوری گسترده گفت: هوش مصنوعی یک حوزه یا موضوع خاص نیست که فقط در مسیر خودش حرکت و رشد پیدا کند. هوش مصنوعی نیاز دارد در بخش‌های مختلف خود را نشان دهد و ‌نمی‌توان آن را به یک حوزه خاص محدود کرد.
وی در ادامه افزود: با مد نظر قراردادن بررسی سیاست کشور ها ، چهار رویکرد اصلی است که کشورها براساس آن خط مشی خود را انتخاب می‌کنند. برخی کشورها تمرکز خود را بر پژوهش‌های بنیادی این حوزه گذاشته‌اند؛ گروهی دیگر بر پژوهش‌های کاربردی تمرکز کرده و برخی کشورها از انتهای زنجیره شروع نموده اند و در حال توسعه و استفاده خدمات هستند.
آقامیری گفت: مسیر و‌ سیاستی به کارگرفته توسط کشورها این است که با وجود داشتن وحدت رویه همه در یک مسیر حرکت خواهندکرد و این در دست بررسی است.
وی در ادامه گفت: مجلس شورای اسلامی در برنامه هفتم بازیگران صحنه را مکلف کرد تا برنامه ملی توسعه هوش مصنوعی را تهیه و در شورای عالی فضای مجازی تصویب شود.
ایشان درمورد چرایی ورود بخش سلامت به عنوان اولین حوزه‌ای که هوش مصنوعی به طور جدی‌تر به آن پرداخته این گونه عنوان کرد: تاثیر مستقیم بر زندگی روزمره مردم و تاثیر آن در آرامش سلامت روانی و ارتقای حوزه بهداشت بر جامعه دلیل الویت ورود هوش مصنوعی به حوزه سلامت بود.
او با بیان اینکه به کارگیری هوش‌ مصنوعی برای مصرف کننده و ارائه دهنده و در نهایت جامعه، منفعت و زندگی بهتری را به دنبال خواهد داشت، گفت: افزایش سطح بهداشت عمومی و کاهش هزینه‌های درمان، فشار کمتر به بدنه پزشکی و صرفه‌جویی در منابع دولتی مواردی از این منافع هستند.
همچنین با خدمات و منابع موجود می‌توان افراد بیشتری را تحت پوشش قرار داد و برای همه رضایتمندی و ارتقا به همراه دارد.
آقامیری بیان کرد: امیدواریم که بتوانیم حضور هوش مصنوعی در حوزه‌های دیگر را افزایش دهیم و در ابعاد مختلف شاهد پیشرفت سطح زندگی مردم با استفاده از هوش مصنوعی باشیم.در این رویداد که با هدف توسعه هوش مصنوعی در حوزه سلامت برای نخستین بار برگزار شد، پنل‌های تخصصی در محورهای هوش مصنوعی و سلامت ارائه شد. محورهای اصلی این رویداد ملی تشخیص تداخلات دارویی، دستیار هوشمند خودمراقبتی و کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی با استفاده از هوش مصنوعی بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − هفت =