در ۵ الی ۱۰ سال آینده محیط کاری شما قطعاً بسیار متفاوت از الان خواهد بود. تاثیر استفاده از هوش مصنوعی در محیط های کاری به وضوح مشخص خواهد شد. به لطف تکنولوژی‌هایی مانند هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء و رباتیک شاهد تغییراتی اساسی در محیط کار خواهیم بود و آینده کار پر از فرصت‌های عالی و همین‌طور چالش‌های فراوان برای سازمان‌ها خواهد بود؛ از همین رو مدیران و کارمندان بایستی خود را برای کار در یک محیط کار هوشمند آماده کنند. در واقع استفاده از هوش مصنوعی در کسب و کار به شما قدرت می‌بخشد. اینترنت اشیاء بینشی عمیق برای بهبود وضع موجود ارائه می‌دهد و ربات‌ها جایگزین بسیاری از مشاغل می‌شوند.
احتمالا در دهه‌ی آینده محل کار شما تا حد بسیار زیادی دیجیتالی و داده‌محور می‌شود. دیجیتال‌سازی به تبدیل اطلاعات در قالب دیجیتال اشاره دارد، به‌عنوان مثال تبدیل موسیقی به فایل‌هایMP3، عکس به JPEG، متن به HTML و فیلم‌های آنالوگ به فیلم‌های YouTube از جمله موارد دیجیتال‌سازی به شمار می‌روند. این کار قدرت داده‌های شما را به‌صورت تصاعدی افزایش می‌دهد به‌طوری‌که آن‌ها آماده‌ی انتقال، تغییر، استفاده‌ی مجدد و تجزیه‌وتحلیل و … می‌شوند.
از طرفی دیگر، داده‌سازی به تبدیل فرایندهای آنالوگ و لمس مشتری به فرایندهای دیجیتال و لمس مشتری‌های دیجیتال اشاره دارد. شما با داده‌سازی می‌توانید داده‌های تجاری بسازید که شامل جمع‌آوری اطلاعات مشتریان از منابع مختلف و تجزیه‌وتحلیل آن‌ها و سپس ساخت پروفایل‌های دقیق مشتری می‌باشد.
باید بگوییم که بدون داده نمی‌توان آینده‌ای را برای کار متصور شد، سه مفهوم داده، عدم تمرکز و اتوماسیون، آینده‌ی کار را مشخص می‌کنند و این سه فناوری در کنار هم محیط کار شما را دگرگون می‌کنند؛ بنابراین باید ببینیم که فناوری‌های نوظهور چگونه بر محیط کار آینده تأثیر خواهند گذاشت:

جذب و استخدام و حفظ افراد با استعداد

یکی از کاربردهای هوش مصنوعی در محیط های کاری حوزه استخدام است. هوش مصنوعی یک فناوری مناسب برای بهبود روند استخدام شما است. در فرایند استخدام مانند پیدا کردن سوزن در انبار کاه عمل می‌کند و با تجزیه‌وتحلیل میلیون‌ها پروفایل در شبکه‌های اجتماعی و هزاران رزومه، موارد مناسب را از میان آن‌ها انتخاب کرده و به‌صورت خودکار با آن‌ها ارتباط برقرار کرده و بهترین موارد را پیدا می‌کند.
پس از آن‌که افراد منتخب مشخص شدند و یا گروهی از افراد که به درخواست استخدام شما پاسخ مثبت داده‌اند، می‌توانید از هوش مصنوعی برای انتخاب فرد مناسب برای استخدام استفاده کنید. در حال حاضر ده‌ها ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی در دسترس است که به سازمان‌ها برای استخدام از راه دور کمک می‌کنند. شما می‌توانید از هوش مصنوعی برای ارزیابی مهارت‌های افراد، شخصیت شناسی و حتی میزان مناسب بودن آن‌ها برای سازمان‌تان استفاده نمایید.
به‌عنوان مثال، شرکت Filtered، ارزیابی‌هایی را برای دانشمندان و مهندسان داده ارائه می‌دهد. هر ارزیابی با استفاده از هوش مصنوعی تجزیه‌وتحلیل می‌شود و بهترین فرد برای استخدام انتخاب می‌شود و تا حدود زیادی نیز در هزینه‌ها و زمان سازمان صرفه‌جویی می‌شود.
شرکت‌هایی مانند Vodafone، Singapore Airlines و Unilever با استفاده کردن از هوش مصنوعی در فرایند استخدام خود میلیون‌ها دلار در سال صرفه‌جویی می‌کنند. با کمک این فناوری می‌توان در مدت‌ زمان کمتری تعداد بیشتری از افراد را مورد تجزیه‌وتحلیل قرار داده و درنتیجه فرد بهتری را برای استخدام پیدا کرد.

همکاری میان کارکنان

در سازمان‌های فردا انسان و ماشین به‌طور گسترده‌ای با یکدیگر همکاری خواهند کرد. بر اساس تحقیقات انجام شده توسط Accenture در طی سال‌های آینده، همکاری انسان و ماشین موجب افزایش درآمد و بهره‌وری سازمان‌ها تا ۳۸ درصد خواهد شد. در حدود دو سوم از رهبران تجاری در جهان بر این باورند که همکاری میان انسان و ماشین موجب خواهد شد تا دستیابی به اولویت‌های استراتژیک سریع‌تر و مؤثرتر انجام شود و بدین ترتیب نتیجه می‌گیریم که زمانی که ماشین‌آلات و انسان‌ها همکاری می‌کنند، نتیجه مثبت خواهد شد.
به‌ویژه در سازمان‌های بزرگ، هوش مصنوعی کار یافتن، جذب، اشتراک و حفظ دانش در میان کارکنان در نقاط جغرافیایی مختلف را تسهیل می‌کند. برای خیلی از سازمان‌ها ذخیره و به اشتراک‌گذاری اطلاعات مشکلی به وجود نمی‌آورد و ابزارهای زیادی نیز مانند ویکی و اینترانت برای این کار در دسترس هست. ولی هر چه سازمان بزرگ‌تر باشد، پیدا کردن دانش برای کارمندان نیز سخت می‌شود که اینجاست که هوش مصنوعی در محیط های کاری وارد عمل می‌شود.
جستجوی معنایی و پردازش زبان طبیعی می‌تواند پیدا کردن دانش درست و مناسب را آسان‌تر کند؛ مانند گوگل که اخیراً الگوریتم جستجوی خود را به‌روز کرده است تا بدین ترتیب بتواند پرس‌وجوهای پیچیده‌تر را بهتر درک کرده و نتایج درست به کاربران به نمایش بگذارد. سازمان‌ها نیز می‌توانند از هوش مصنوعی برای پیدا کردن سریع‌تر اطلاعات صحیح استفاده نمایند.
هوش مصنوعی می‌تواند با اتصال به منابع داده مختلف، به یافتن داده‌های مرتبط کمک نماید. پایگاه دانش خود را به‌روز کرده و الگوهای مهم اطلاعاتی را به مدیران و کارمندان ارائه کند.
یکی دیگر از کاربردهای هوش مصنوعی در سازمان‌ها، استفاده از چت‌بات‌ها هست.
Service Now یک بستر عامل مجازی برای پاسخ به درخواست‌ها و سؤالات کارکنان فراهم کرده است. چت‌بات‌ها با داشتن منابع اطلاعاتی کافی، موضوع سؤال یا درخواست را سریع متوجه می‌شوند و سپس سریعاً و به ‌درستی به آن پاسخ می‌دهند.

دورکاری هوشمند

هوش مصنوعی در محیط های کاری می‌تواند برای بهبود فرایند استخدام کارکنان از راه دور مورد استفاده قرار گیرد و حتی می‌تواند به بهبود روند انجام کار از راه دور نیز کمک کند. هوش مصنوعی با اتوماسیون کردن کارهای اداری موجب می‌شود تا به میزان زیادی در وقت کارکنان صرفه‌جویی شود.
تله ربات به رباتی گفته می‌شود که از راه دور و توسط یک متصدی انسانی و یا ماشینی اداره می‌شود. این ربات‌ها حالت نیمه خودمختار دارند و می‌توانند از راه دور کنترل‌شده و روند کار را به‌طور کامل تغییر دهند. به‌عنوان مثال، یک مهندس مکانیک می‌تواند یک ربات را عملیاتی کرده و نشتی یک لوله زیرزمینی را برطرف کند، بدون اینکه مجبور باشد تا خانه‌ی خود را ترک کند و از طرفی دیگر با کمک VR جلسات مجازی خود را برگزار کند درعین‌حال که هرکدام از افراد در مکان‌های جغرافیایی متفاوتی قرار دارند.
در طی سال‌های آینده، هوش مصنوعی موجب کارآمدتر شدن کار از دور خواهد شد که همین مسئله موجب ایجاد تعادل در میان زندگی کاری و شخصی افراد خواهد شد.

بهینه‌سازی محل کار

هر فرایند، دستگاه، زیرساخت و یا نقطه اتصال مشتری می‌تواند از طریق حسگرهایی که به اینترنت متصل هستند، هوشمند شود. در آینده‌ای نزدیک و باوجود رشد بالای اتصال دستگاه‌ها، سنسورها و … به اینترنت شاهد خانه‌های هوشمند، محل کار‌های هوشمند و شهرهای هوشمند خواهیم بود. از همین رو کارکنان بایستی خود را برای کار در یک محیط هوشمند آماده کنند.
در سال ۲۰۱۵ هوشمندترین ساختمان جهان افتتاح شد. این ساختمان هوشمند می‌داند که چه کسانی در ساختمان حضور دارند، علایق آن‌ها چیست و چه نوع قهوه‌ای دوست دارند. با وجود سنسورها، یادگیری ماشین و فناوری بی‌سیم به شکل گسترده‌ای و از طریق هوش مصنوعی محیط های کاری در حال هوشمند شدن هستند. سنسورها می‌تواند کنترل روشنایی، کنترل اتاق، مدیریت فضای اتاق را بهبود بخشیده و در واقع مدیریت کلی امکانات را بهینه نماید. هدف از هوشمند ساختن مکان‌های کاری افزایش بهره‌وری با ایجاد بهینه‌ترین و شخصی‌ترین محیط کاری برای کارمندان می‌باشد.

رهبری و فرهنگ

فرهنگ سازمان شما بایستی به یک فرهنگ داده محور تغییر کند. جایی که در آن کارها بلافاصله انجام می‌شوند، تصمیم‌گیری‌ها به‌ صورت خودکار گرفته می‌شوند و کارکنان توانمندتر هستند. هوش مصنوعی موجب بهبود تصمیم‌گیری‌ها در سراسر سازمان می‌شود و به شما در کسب فرصت‌های بهتر کمک می‌کند. در آینده‌ای نزدیک، هوش مصنوعی امکان تجزیه‌وتحلیل‌های خودکار پیشرفته را تسهیل خواهد کرد، جایی که در آن تصمیم‌گیری انسانی با تصمیم‌گیری خودکار جایگزین خواهد شد. این کار می‌تواند تا حدود زیادی سازمان‌ها را توانمند سازد. به‌عنوان مثال سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا برای انتخاب یک پیام بازاریابی خوب نیازی به کمک گرفتن از یک مدیر بازاریابی نداشته باشند.

بهره‌وری

هنگامی‌که هوش مصنوعی در انجام کارها به انسان‌ها کمک می‌کند، بهره‌وری افزایش پیدا می‌کند. در واقع ربات‌ها بیمار نمی‌شوند، نیازی به استراحت کردن ندارند و می‌توانند ۲۴ ساعت روز را کار کنند؛ به همین خاطر شرکت‌هایی که هوش مصنوعی را به کسب‌وکار خود وارد کرده‌اند، شاهد رشد چشمگیری در تولید و درآمدشان بوده‌اند. هوش مصنوعی می‌تواند انجام کارهای روتین و ساده را بر عهده بگیرد تا انسان‌ها وقت خود را بیشتر صرف کارهای پیچیده‌تر کنند.
به‌عنوان مثال چت‌بات‌ها می‌توانند تجربه‌ی بی‌نظیری را برای مشتریان خلق کرده و به همه‌ی درخواست‌ها و سؤالات آن‌ها در اسرع وقت پاسخ دهند یا اینکه هوش مصنوعی می‌تواند مکالمات فروش را مورد تجزیه‌وتحلیل قرار داده و نکاتی را برای رشد فروش و بهبود ارتباط با مشتریان به مدیران فروش ارائه دهد. به‌عنوان مثال در حال حاضر شرکت Chorus برای عقد قراردادهای بیشتر از هوش مصنوعی برای تجزیه‌وتحلیل مکالمات استفاده می‌کند.
درصورتی‌که سازمان‌ها به‌صورت موفقیت‌آمیز هوش مصنوعی را در کسب‌وکار خود پیاده‌سازی نمایند، راه‌های جدید همکاری میان انسان‌ها و ماشین‌ها، رشد مداوم بهره‌وری را برای آن‌ها تضمین خواهد کرد.

آموزش و توسعه

سرانجام باید ذکر کنیم که به کار بردن هوش مصنوعی در محیط های کاری موجب بهبود آموزش و توسعه در سازمان خواهد شد. آموزش کارکنان شرکت در بازار رقابتی حال حاضر اهمیت بسیاری پیداکرده است و همواره کارکنان می‌خواهند تا به‌طور مداوم مهارت‌های خود را توسعه دهند. برنامه‌های آموزش و توسعه شخصی متناسب با استعدادهای آن‌ها به‌طور حتم می‌توانند موجب توانمندتر شدن کارکنان شود.
چت‌بات‌ها می‌توانند در زمان‌های مناسب کلاس‌های آموزشی را به مشتریان ارائه دهند. در کنار آن، هوش مصنوعی علاوه بر اینکه می‌تواند در طی فرایند مصاحبه ارزیابی‌ها را مورد تجزیه‌وتحلیل قرار دهد، می‌تواند بر اساس نتایج آموزش و با توجه به مهارت‌های فرد برای وی برنامه آموزشی شخصی ارائه دهد.

آینده کار متفاوت خواهد بود

آینده کار پیشرفته‌تر، کارآمدتر، مؤثرتر و حتی انسانی‌تر از زمان حال خواهد بود. در سازمان‌های امروزی کارمندان با بسیاری از کارهای اداری و همین‌طور فرایندهای بوروکراسی درگیر هستند. درحالی‌که در سازمان‌های فردا کارها و فرایندهای این‌چنینی توسط AI اداره خواهد شد.
در این سازمان‌ها انسان و هوش مصنوعی با یکدیگر همکاری‌های مؤثری خواهند داشت و بدین‌ترتیب موجب قدرتمندتر شدن انسان شده و کارهای روتین و روزمره را نیز هندل می‌کند.
هوش مصنوعی با خودکار کردن اکثر کارها موجب تقویت و بهبود بسیاری از فرایندهای کاری شده و در نتیجه انسان‌ها می‌توانند وقت خود را بیشتر صرف افراد (کارمندان و مشتریان) در سازمان نمایند و بدین ترتیب سازمان شما انسانی‌تر جلوه خواهد کرد. آن دسته از سازمان‌هایی که هوش مصنوعی را وارد محیط کاری خود کرده و از آن استقبال می‌کنند، کارآمدتر شده و بهره‌وری آن‌ها افزایش‌یافته و انسانی‌تر خواهند بود. با این‌حال، آن دسته از سازمان‌هایی که هوش مصنوعی را نادیده می‌گیرند، به‌سرعت از بین خواهند رفت.